هوش مصنوعی می تواند به پیش بینی موارد ابتلا به دیابت در آینده کمک کند

31مارس 2020 - براساس چکیده ای که قرار است در بخش ضمیمه ی ویژه ی ژورنال انجمن غدد درون ریز منتشر شود، یک نوع هوش مصنوعی به نام یادگیری ماشینی می تواند به پیش بینی اینکه کدامیک از بیماران در آینده به دیابت مبتلا می شوند، کمک کند.

دیابت با افزایش خطرات ناشی از مشکلات شدید سلامت، از جمله بیماری های قلبی و سرطان مرتبط است. جلوگیری از دیابت برای کاهش خطر بیماری و مرگ ضروری است. پرفسور Akihiro Nomura ، از دانشکده علوم پزشکی Kanazawa در ژاپن گفت: در حال حاضر روش های کافی برای پیش بینی اینکه کدامیک از افراد سالم به دیابت مبتلا می شوند، در اختیار نداریم.

محققان در این مطالعه، در مورد استفاده از نوعی هوش مصنوعی به نام یادگیری ماشینی در تشخیص دیابت تحقیق کردند. هوش مصنوعی (AI) نوع پیشرفته ای از سیستمهای کامپیوتری است که قادر به انجام کارهایی می باشند که به طور عادی به هوش انسانی نیاز دارند. یادگیری ماشینی نوعی هوش مصنوعی (AI) است که به کامپیوترها امکان می دهد بدون برنامه ریزی دقیق و واضح، مطالبی را بر اساس داده هایی که در اختیارشان قرار می گیرد، در طول زمان یاد بگیرند. با هر بار قرار گرفتن در معرض داده های جدید، الگوریتم یادگیری ماشین به طور فزاینده ای با گذشت زمان در شناخت الگوها، خود را رشد و ارتقا می دهد.

پرفسور نومورا گفت: با استفاده از یادگیری ماشینی می توان گروههای پرخطری از افراد را که ممکن است در آینده به دیابت مبتلا شوند بمراتب بهتر از استفاده از نمرات خطر موجود، شناسایی کرد. علاوه بر این، ممکن است میزان ویزیتهای ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی برای جلوگیری از بروز دیابت در آینده بهبود یابد.

نومورا و همکارانش تعداد 509153 گزارش چک آپ سالانه را در سراسر کشور از 139.225 شرکت کننده از سال 2008 تا 2018 در شهرKanazawa ، تجزیه و تحلیل کردند. در میان آنها 65505 شرکت کننده ی غیر دیابتی حضور داشتند.

داده ها شامل معاینات بدنی، آزمایش خون و ادرار و پرسشنامه ای بود که شرکت کنندگان به آن پاسخ داده بودند. بیمارانی که در ابتدای مطالعه به دیابت مبتلا نبودند و بیش از دو مورد معاینه ی بهداشتی سالانه در این دوره انجام داده بودند، در این مطالعه وارد شدند. موارد جدید دیابت در طی معاینات بیماران ثبت شد.

محققان در طول مطالعه، تعداد 4696 بیمار دیابتی جدید (7.2 درصد) را تشخیص دادند و جالب توجه اینست که مدل کامپیوتری آموزش دیده ی آنها، میزان بروز دیابت را در میان این افراد با دقت کلی 94.9 درصد پیش بینی کرده بود.

نومورا می گوید: ما قصد داریم که در مطالعات بالینی آتی، اثربخشی استفاده از استاتین ها در معالجه ی گروه هایی از بیماران، كه توسط این مدل یادگیری ماشین، بعنوان افراد در معرض خطر ابتلا به دیابت شناسایی شده اند، را بررسی کنیم.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2020-03-artificial-intelligence-future-diabetes-cases.html